Zapomeň na smoothie z kombuchy a moon milk s adaptogeny. Konec spirulíny, konec detoxikačním čajům, co chutnají jako by ti příroda flusla do hrnku. Teď frčí cascara – nápoj, co vypadá jako čaj, chutná jako čaj, ale do mozku ti hodí granát. Pomalý. Aromatický. A s přesným načasováním.
Vypadá to nevinně – sušené slupky z kávových třešní zalité horkou vodou. Ale když to vypiješ, začneš si říkat věci jako „měla by se změnit ústava“ nebo „možná bych měl napsat muzikál o traktorech“. A pokud máš v sobě aspoň zrnko génia, cascarou ho zaliješ jak květináč po suchu.

„Lidi přestali čumět. A to je konec kultury.“ – nejmenovaný výkonný ředitel s prémiovým účetním balíčkem.
Vypadá to jako čaj. Chutná to jako ovocný pozdrav z deštného pralesa. Ale účinek? Podle nových průzkumů zcela katastrofální. Tedy aspoň pro televize, reklamní agentury a technologické giganty.
Na povrch totiž vyplula šokující skutečnost: čím víc lidé pijí cascaru, tím méně jsou ochotni sledovat nekonečné smyčky televizního zoufalství typu Ordinace v jakékoliv zahradě, kde se někdo zase rozvádí, nebo nekonečný maraton sousedských drbů v Ulici, kde už i popelnice mají své spin-offy.
A výsledek? Televize Nova oznámila, že zakazuje veškerou reklamu na cascaru. Oficiálně: „Nejsme ochotni podporovat produkt, který poškozuje vztah mezi námi a diváky, kterým nabízíme každodenní kvalitu a stabilní dávku scénáře z roku 2006.“
Meta a cascara? Nepřátelé na život a lajky.
Zatímco Nova se zoufale drží dálkového ovladače, v ústředí firmy Meta (ano, Facebook a Instagram) se potí jako algoritmus v Moravskoslezském kraji. Interní dokumenty uniklé z kanceláře „Oddělení pozorování lidstva“ totiž odhalují, že:
Uživatelé, kteří pravidelně pijí cascaru, stráví o 42 % méně času scrollováním.
37 % z nich znovu objevilo kouzlo procházky bez sluchátek.
19 % začalo mluvit se sousedy, což Meta označuje za nehygienické, staromódní a hluboce podezřelé chování.
Zvažuje se proto globální ban na reklamy na cascaru, případně zavedení filtru, který každému uživateli s cascarou v ruce začne zobrazovat výhradně reklamy na čaje bez kofeinu a plastová lehátka.
Stanovisko Novy: „Raději méně peněz, než méně Ulice.“
Mluvčí televize pronesl se slzou v oku:
„Cascara lidem kazí návyky. Přestávají být pasivní. Dělají věci. Přemýšlí. A co hůř – zpochybňují scénáře našich pořadů. To je spirála, kterou už nezastavíme.“
Cascara je prý droga první vlny – ovlivňuje pozornost, zlepšuje náladu a narušuje mentální připravenost na 5347. díl o tom, že někdo někoho tajně adoptoval v čekárně u zubaře.
Fixi shrnutí: Jestli ti někdo zakazuje cascaru, bojí se tvojí svobody.
Tohle není o kávě. Tohle je o nezávislosti mozku. Cascaru nepiješ, protože ti chutná (i když chutná). Piješ ji, protože jsi přestal být ovcí v televizní ohradě a algoritmickém kolotoči.
Nezvládáš vztahový chaos z Ordinace? Dej si cascaru.
Příliš se tě dotýká život milenců v Ulici, které jsi nikdy neviděl? Dej si dvě.
Scrolluješ jako robot? Cascarou to vypni. A vyjdi ven. Bez hashtagu.